אודות עדי ז'ל
 
הרשמה לתחרות
 
קרן עדי
 
פרס עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב
 
תערוכות
 
פרסומים
 
פרוייקטים נוספים
 
צור קשר
 
חדשות
 
עמוד הבית    English
 
אורית אדר בכר
פרטים על היצירה

שם היצירה: יחידת לימוד
שנת היצירה: 2006
מימדים: 150x90x110 ס"מ
פסול וידיאו

הצהרת האמן

עבודה זו עוסקת בניסיון להעביר ידע, ללמד. העבודה נבנתה כמכשיר לימודי - אופני הלימוד והתוכן נארגים זה בזה וחשובים באותה מידה.
1. המבנה הבסיסי של עבודות הוידיאו מושתת על שינון של משפטים וחזרה עליהם. הפערים הקטנים הנוצרים בין הדוברים השונים נועדו ליצור קשב וריכוז אצל הצופה. באחד הסרטים הדמויות מדברות לשון הרע, מרכלות. לא נאמרת על זה ביקורת ודמות ה"מורה" נעלמת, אלא שאפקט השינון והחזרה הכפייתית על דברי הרכילות באותם ניסוחים בדיוק - 'מוציא את העוקץ' מהדברים ויוצר תחושה קומית.
2. ההפנמה נוצרת מתוך הזדהות עם הדוברים (ולאו דווקא עם מה שנאמר). הדמויות הנכשלות בדיבורן יוצרות מצבש בו מה שהיה אמור להיות טקסט רהוט, הופך להיות אוסף מבעים של מבוכה, והכישלון והמבוכה הם שיוצרים אמפטיה והזדהות אצל הצופה. המחשבה על אמפטיה כאלמנט מעורר ללמידה היא שיצרה את המבנה של סרטי הוידיאו: הדמויות נראות כאילו הן ניצבות מעגל של שיתוף.
3. כל "שולחן" הוא עמדת הצצה על אדם אחד. כאשר יש שתי עמדות מאוישות או יותר, יכולים הצופים להקשיב ולראות את שמתרחש וגם לצפות זה על זה (בתחבולת הפריסקופ). הצפייה בזולת מדגישה עד כמה המחשבה שלנו "נגועה" בביקורת על הזולת.

זו עבודה מודולרית. את הטרפזים (שצורתם כאן היא הצעה עקרונית), העומדים על רגלי ברזל, ניתן לסדר בצורת מעגל או בצורה חופשית אחרת, ועל ידי שינוי זוויות היחידה אפשר ליצור מעגלים המורכבים מכמות משתנה של טרפזים. הדימוי המוביל של ארגון היחידות בחלל הוא של כיתת לימוד, ועל כן עוצבו הטרפזים באופן המזכיר שולחנות של בית-ספר.
המשפטים הנאמרים בעבודה לקוחים מתוך ספרו של ר' ישראל מאיר הכהן מראדין, "חפץ חיים" (מלבד במקום אחד שבו הדמויות "מאלתרות" דיבורי גנאי), שהוא ספר מוסר. בעבודה זו יש ניסיון "לתרגם" את הספר למדיום הויזואלי. המשפטים מצוטטים כלשונם בספר, אך מקצבם שונה והם נערכו מחדש.
הספר בנוי כשיעורים שיעורים - שיעור לכל יום בשנה. כל יום והלימוד שלו בנושא איסור רכילות ודיבורי גנאי. הספר יוצר מעין רשת הגנה על הזולת, הבנויה ממאות איסורים. מי שינסה לתרגל את הכתוב בספר יגלה שהוא הולך ומשתתק נוכח הדיבור היומיומי, הספוג בדיבורים של גנאי ולשון הרע. על ידי שלילת רוב רובם של הרגלי הדיבור השגורים יוצר הספר מרחב לשוני שומם. מתוך השממה הלשונית, מתוך ההלם והאלם, נובטת הצעה לתקשורת אנושית אחרת: חסכנית במילים, זהירה בכבוד הזולת, מעודנת.

Powered by POENTA - leading e-business solutions    All Rights Reserved to The Adi Foundation    Copyright © 2006