אודות עדי ז'ל
 
הרשמה לתחרות
 
קרן עדי
 
פרס עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב
 
תערוכות
 
פרסומים
 
פרוייקטים נוספים
 
צור קשר
 
חדשות
 
עמוד הבית    English
 
בלו-סימיון פיינרו
פרטים על היצירה

שם היצירה: כסא אליהו "ירושלים"
שנת היצירה: 2001
ממדי היצירה: 65 * 90 ס"מ
חומרים: אבן ירושלמית

הצהרת האמן

כסא אליהו "ירושלים" עשוי אבן ירושלמית ומורכב משני חלקים. שני החלקים הם שילוב של האותיות יו"ד ומ"ם הבונות את המילה "ים" ומשמשות גם כקיצור של שם העיר ירושלים. הכסא הוא כלי קיבול המגדיר את עקבות הגוף ואת "הנעדר הנוכח" המאכלס אותו. המתח הטעון בדימוי שבכסא אליהו נוצר כתוצאה מן הניגודים שבין הנוכחות והנעדר, בין המופשט למוחשי, וביחסי הגומלין שבין האלוהי לארצי. הכיסא משמש, כידוע, ככיסא לברית המילה. תיבת "מילה" נגזרת מן השורש מו"ל שעניינו חיתוך, אך מהדהדות בה גם משמעויות אחרות: דיבור (מן השורש מל"ל) וכן הצבת דבר כנגד דבר אחר, פנים מול פנים. ברית המילה מסמלת את הברית שבין האלהים לעמו, ובמהלך הטכס מוּסר חלק מגופו של התינוק כדי שיוכל לחוות את החסר. תחושת החסר וחוסר השלמות תכוון אותו לשאוף לבנות ולהתחדש דרך קבע. המילים, השפה, הן תחליף לחלל הפנוי שנוצר כתוצאה מצמצום האל שהביא להיווצרות העולם. החלל הריק שנוצר עקב סילוק הערלה כמעשה סמלי, יוצר מקום דמיוני החוצה את גבולות הנראה. האלהים הבלתי נראה נסוג כדי להחזיר את האדם אל עצמו באמצעות דבר האלהים. בהעדר האל ישנם הטקסט והספר. ההתבוננות בספר היא ההתבוננות פנים אל פנים של היהודי והאל. פירוש הטקסט הוא הדרך להגיע אל דבר האל, כלומר דבר הדממה, הדבר הבלתי נראה. האותיות יו"ד ומ"ם הבונות את כסא אליהו הן ביטוי סמלי ליחס הגומלין שבין האלהי לארצי ובין המופשט למוחש. הנעדר הנוכח בכסא אליהו הוא ניסיון לגילום מוחשי של האינסוף האלוהי, הבורא בעזרת אורה של ההפשטה, ההמחשה והסמל. הנעדר הנוכח בכסא אליהו נתפס דרך לשון הקודש, המשותפת לאדם ולאל. גבולות הקדושה מקבלים ביטוי פיגורטיבי דרך תיבות הלשון המשמשות כמעבר דו-כיווני מן המופשט והאין סופי אל המוחש הסופי, ומצד שני מן המוחש למופשט ומן הארצי לאלהי.

Powered by POENTA - leading e-business solutions    All Rights Reserved to The Adi Foundation    Copyright © 2006