אודות עדי ז'ל
 
הרשמה לתחרות
 
קרן עדי
 
פרס עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב
 
תערוכות
 
פרסומים
 
פרוייקטים נוספים
 
צור קשר
 
חדשות
 
עמוד הבית    English
 
זליג סגל
פרטים על היצירה

שם היצירה: קדוש קדוש קדוש
שנת היצירה: 2000
ממדי היצירה: גובה 25 ס"מ, רוחב 15 ס"מ, עומק 15 ס"מ
חומרים: פליז

הצהרת האמן

כשהייתי ילד, נהגו הורי למלא את כוסו של אליהו עד קצה השפה העליונה; עוד טיפה אחת, והכוס תעלה על גדותיה. ובעוד המבוגרים מקפידים לצקת בדיוק את המידה הנכונה, היינו אנחנו, הילדים, מתגרים בקדושת המעמד בכך שהיינו מנענעים את רגלי השולחן וגורמים ליין להישפך. מעשה הקונדס הזה זכור לי כקעקוע גבולות הקדושה. בחרתי לעצב גביע שיש בו קריצה; מעין בדיחה פרטית משלי על נושא בדיקת הגבולות. כמו כן נטלתי לעצמי את החרות לחרוג מן התבניות הפנימיות שלי, המתאפיינות בעיצוב תמציתי העונה לדרישות התפעוליות של האובייקט ותו לא. הפעם בניתי אובייקט שהוא לכאורה פונקציונאלי, אך למעשה לא ניתן לשתות ממנו. יתרונו הבדוק מתבטא ביכולת לשמור על נקיון מפת השולחן למקרה שיזדמן לסביבה ילד כמוני. לכלי יש צדודית, חזית וגב. מצד הגב, מורכבותו נרמזת בלבד. משני צדדיו האחרים היא מתגלה במלואה. הגביע מורכב משלוש צורות תלת ממדיות המתנשאות מעל בסיס שהוא הצטברות של משטחים דו-ממדיים. המספר שלוש מרמז על שלוש החזרות על המילה "קדוש", אותו חלק בקדושה שבזמן אמירתו מתרוממים על קצות האצבעות בזיקה כלפי מעלה. החללים הנוצרים בין הצורות מייצרים היבטים צורניים נוספים: החלל האחד נוצר בין הגביע ובסיסו, והאחר – בין הגביע הפנימי והחיצוני. שני המיכלים שבכוסו של אליהו הם כשני פיות פעורים. בזמן שהם מלאים, הם מכפילים את כושר ההכלה (ההפנמה) שלהם, ובריקותם – יהפכו לשתי תיבות תהודה, המחצינות תפילה והודיה כלפי השמים. המיכל התחתון נועד לאסוף אליו את הנוזל שנשפך מן המיכל העליון. העליון מייצג את השפע, התחתון מכבד את המיותר. גרם הטבעות הוא בסיס דינמי, ספק מרחף, למרות כובד המשקל שמעליו. עקרון הספירלה, השואף לאין סוף, מעלה את הגביע במעלות הקדושה. צוואר הגביע, עמוד התווך של המבנה, מייצג את היסוד הקשיח, הגשמי והמאחד, הנושא מעליו את מיכל הרוח. בחרתי להעניק לגביע ברק מוזהב מתוך כוונה שסביבתו תשתקף בו. גם לכושר לשקף ניתן לייחס איכות מסוימת של הקלה.

Powered by POENTA - leading e-business solutions    All Rights Reserved to The Adi Foundation    Copyright © 2006